سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساختار قوانین ثبتی

نظر

ثبت موسسه
موسسات غیر تجاری موسساتی می باشند که جهت هدف های غیر تجاری نظیر کارها علمی ادبی یا این که کارها خیریه و امثال آن تشکیل میشوند و تشکیل دهندگان آن ها ممکن است قصد انتفاع داشته و یا این که نداشته باشند . تشکیل مزبور از مورخ ثبت شخصیت حقوقی پیدا می کنند و می‌تواند عناوینی از قبیل انجمن بنگاه کانون و امثال آن را اتخاذ کنند .

جدا سازی مؤسسات غیر تجاری بسته اهدافشان :

موسساتی که هدفشان جلب منافع و تقسیم آن میان اعضا خویش نباشد .
موسساتی که هدفشان جلب منافع دنیوی و تقسیم منافع مزبور فی مابین اعضا خویش یا این که غیر باشد نظیر کانون های فنی و حقوقی و غیره .

دستکم شرکا شرکت های فوق نباید کمتر از دو نفر باشد و قید سرمایه هرمیزان مجاز است . شرکت ها غیر تجاری همانند شرکتهای تجاری بایستی تهران دراداره ثبت شرکتها و شهرستانها دردایره ثبت شرکتهای سازمان ثبت مرکز مهم موسسه ثبت برسند و جهت آن کلیه اقدامات تاسیس شرکتها همراه رعایت مواد آیین طومار اصلاحی ثبت کمپانی تشکیل و شرکت ها غیر تجاری که سال 1337 ثبت رسیده است اضطراری میباشد . جهت ثبت تشکیلات غیر تجاری تسلیم اظهارنامه ( فرم چاپی تقاضانامه ثبت موسسه همراه پیوست ها حتمی دو ورژن که دارنده مورخ وامضا بوده الزامی است ضمیمه‌ها آن دربرگیرنده ورژن با اهمیت یا این که رونوشت وکالتنامه ( صورت تقاضا به وسیله وکیل ) .

مدرک شده تصدیق کشوری که موسسه آنجا ثبت رسیده همراه ترجمه مصدق پارسی آن دو ورژن اساسنامه و امضا تمام صفحه های آن به وسیله شرکا صورت مجلس مجمع همگانی موسس بر اساس گزینش هیئت مدیره و معرفی صاحبان امضا ( دونسخه ) رسید پرداخت حق الثبت و فتوکپی شناسنامه شرکا میباشد . صورت غیر انتفاعی بودن موسسه اذن طومار نیروی انتظامی محل جهت ثبت واجب است و صورت انتفاعی بودن آن زمینه موسسه با مدارک تحصیلی و تخصص موسسین تطبیق داده شده بعد از آن امر ثبت صادر می‌گردد . اساسنامه شرکت ها غیر تجاری میتواند نظیر اساسنامه شرکت دارای مسئولیت محدود باشد و آن مواقعی مثل زمینه موسسه نهاد سازمان کننده ( هیئت مدیره ) وارگان تصمیم گیرنده ( مجامع همگانی ) و اختیارات آن‌ها و غیره آورده شود .

موسسه مزبور دارنده مجمع همگانی معمولی و فوق العاده هم میباشد که هر کدام دارنده وظایفی می باشند . هیئت مدیره موسسه میتواند مجمع همگانی معمولی از فی مابین شرکا یا این که بیرون از آن تعیین گردد و مدیران می‌توانند برای دوران محدود یا این که نامحدود معلوم شوند و دارنده اختیارات تام هم هستند مگر اینکه اساسنامه ترتیب دیگری را مقرر داشته باشد . جلسات هیئت با حضور اکثریت اعضا موسسه رسمیت پیدا نموده و تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت رای ها مناط اعتبار خواهد بود . صورتی که تقاضای ثبت مقبول واقع شود مراتب دردفتر مخصوصی ثبت و برگه ای حاکی از تصدیق ثبت تقاضا کننده داده می شود افزون بر آن خلاصه مراتب خبرنامه قانونی یا این که یکی از مجله های کثیر الانتشار با هزینه درخواست کننده منتشر میشود .

مطلبی در رابطه انحلال و تصفیه مؤسسات غیر تجاری :

انحلال شرکت های غیر تجاری می‌تواند ازروی اختیار و با تصمیم مجمع همگانی فوق العاده و یا این که موجب حکم دادگاه باشد . در‌حالتی که انحلال از روی اراده انجام یافته باشد تصفیه آن مطابق مقررات مندرج اساسنامه توسط مدیر یا مدیران آن انجام می گیرد ودر صورتی که متصدی امر تصفیه و چگونگی انجام آن معین نشده باشد مجمع عمومی فوق العاده هنگام انحلال یک نفر را عنوان مدیر تصفیه با تعیین حدود اختیارات آن معرفی می نماید. اگر انحلال موجب حکم دادگاه باشد امر تصفیه عهده متصدی تصفیه مقرر اساسنامه خواهد بود و چنانچه متصدی مشخص نشده باشد دادگاه ضمن حکم انحلال یک نفر را جهت تصفیه معین می نماید و مطابق قانون تجارت امر تصفیه صورت خواهد گرفت.